Filozofia w polskich liceach, a więc i w naszym liceum. Wyniki badań.
Jakiś czas temu była przeprowadzona w naszej szkole ankieta na temat nauczania filozofii. Opublikowano właśnie raport.
Okazuje się, ze jesteśmy jedną z 18 szkół w Polsce (na 14377), w której można uczyć się filozofii na poziomie rozszerzonym.
Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym
Jako główne motywacje stojące za wprowadzeniem filozofii do swoich szkół dyrektorzy wskazują najczęściej chęć rozwijania u uczniów myślenia oraz zapewnienia im erudycyjnego wykształcenia. Najczęściej wskazywanymi przez dyrektorów czynnikami utrudniającymi wprowadzenie filozofii do szkoły są obciążenie godzinowe uczniów oraz ograniczony przydział godzin. Najczęściej podawanym czynnikiem ułatwiającym jest zaś otwartość nauczycieli i zasoby kadrowe.
Najczęściej wskazywanym przez nauczycieli jako najważniejszy celem nauczania filozofii jest samodzielne i twórcze myślenie. Zdaniem większości nauczycieli, jeśli uczniowie biorą udział w zajęciach z filozofii dobrowolnie, to decydują się na to, ponieważ lubią dyskutować i ciekawią ich zagadnienia poruszane na zajęciach, a sama filozofia wydaje im się atrakcyjną dziedziną. Tylko co czwarty nauczyciel uważa, że motywacją uczniów jest przygotowanie się do matury z filozofii.
Opublikowano: 12 czerwca 2015
Zachęcamy do zapoznania sie z >>> raportem.