Retoryka wizualna - wykład prof. Cezarego Ornatowskiego
20 listopada gościliśmy profesora z Uniwersytetu San Diego z Kalifornii, który poprowadził zajęcia z Retoryki wizualnej. To była trzecia wizyta profesora 2009 >>>, 2007 >>>.
Był to wykład naukowy, ale jak powiedziała jedna z uczestniczek: "Ciekawy temat przedstawiony w bardzo przystępny sposób".

Jeden z elementów wykładu to: Aspekty przekazu wizualnego.
W interesujący sposób dokonywaliśmy analizy przedstawianych obrazów, plakatów, zdjęć.
- Treść i Przedstawienie (co jest przedstawione i jak w jaki sposób jest przedstawione)
- Kompozycja (rozłożenie elementów w przestrzeni obrazu)
- Kod (typowe sposoby komunikowania określonych treści)
- Wartość informacyjna: ułożenie elementów w przestrzeni obrazu (góra/ doł, lewa/prawa, centrum/margines)
- Ważność: względna wzajemna waga elementów (przód/tył, lewa/prawa, wielkość, kontrast w kolorach, tonacji, itp.)
- Ramy (framing): Wzajemne relacje elementów wskazane przez linie, ramy, wektory, itp.
- Pozycja odbiorcy
Margines
Ideał
Dane
|
|
IDEAL
|
|
Margines
Ideał
Nowe
|
|
|
|
|
|
DANE
|
|
CENTRUM
MEDIATOR
|
|
NOWE
|
|
|
|
|
|
Margines
Real
Dane
|
|
REAL
|
|
Margines
Real
Nowe
|

Analizowaliśmy wektory na obrazach, np. na tym kultowym plakacie.

Analizując paradygmaty kodów reklamowych zajrzeliśmy też do Kaplicy Sykstyńskiej.

Zatrzymaliśmy się też na analizie zdjęcia Ronalda Regana z okresu jego kampanii wyborczej na prezydenta USA.
