WOTiF, mgr Włodzimierz Taboryski
Witam.
Fragment spektaklu Wesele wg Stanisława Wyspiańskiego wykonaniu pierwszoklasistów
(Premiera - fuksówka 15 września 2007).
Program nauczania wiedzy o teatrze i filmie w naszym liceum realizowany jest od powstania szkoły (1991). Stanowi też uzupełnienie i rozszerzenie przedmiotów humanistycznych, zwłaszcza języka polskiego i historii. Zajęcia mają charakter warsztatów i prezentacji multimedialnych.
Szkoła raczej nie organizuje grupowych wyjść do teatru lub kina. Uczniowie dostają prace do wykonania, gdzie istotnym elementem jest wizyta w wybranej przez ucznia placówce kultury. W ten sposób uczą się samodzielnie dokonywać wyboru sztuki i zorganizować bilet itp. Natomiast w naszym obyczaju jest wizyta w teatrze w trakcie krajowych wycieczek. W czasie tych wycieczek krajowych i zagranicznych wygłaszane są referaty o dorobku teatralnym i filmowym odwiedzanych miejsc.
TEATR, czyli sztuka zespołowego konstruowania sytuacji lirycznych.
W realizowanym programie teatralnym najwięcej czasu poświęcam zapoznaniu uczniów z rozwojem formy teatru europejskiego w kolejnych epokach kulturalnych. Omawiamy język sztuki teatralnej, jak aktorstwo, sposoby pracy nad spektaklem, rolę tekstu (dramatu, egzemplarza), muzyki, scenografii, funkcjonowanie teatru jako instytucji itd. Program skoordynowany jest z programami polonistów i innych przedmiotów humanistycznych. Uczniowie realizują małe formy teatralne a na retoryce poznają aktorskie techniki pracy nad tekstem.
Zainteresowani teatrem uczestnicza w programach edukacyjnych, mogą też startować w Olimpiadzie filmowej, Literatury i Języka Polskiego w >>> Specjalizacji teatrologicznej.
Zainteresowani teatrem uczestnicza w programach edukacyjnych, mogą też startować w Olimpiadzie filmowej, Literatury i Języka Polskiego w >>> Specjalizacji teatrologicznej.
FILM, czyli X Muza albo fabryka snów.
W realizowanym programie najwięcej czasu poświęcam zapoznaniu uczniów z językiem sztuki filmowej (teoretycznie i praktycznie) przywołując konkretne realizacje z historii filmu. Uczniowie samodzielnie realizują etiudy filmowe.Ważnym elementem programu edukacji filmowej jest organizowanie także przez uczniów i ich udział w projektach edukacyjnych, dyskusyjnych spotkaniach filmowych, przeglądach filmowych, dniach i nocach filmowych, filmowych sesjach naukowych oraz konkursach.
Pomoce dydaktyczne:
1. W. Antosik, B. Jaskłowska-Ferreras, M. Kardasz, K. Kubalska-Sulkiewicz, A. Rodziewicz, W. Taboryski, Słownik wiedzy o kulturze, Arkady, Warszawa 2009.
- Skrypt tworzony sukcesywnie przez trzy lata z konspektów lekcji, sprawdzianów itp.
- Szkolna strona www.akademia-kultury.edu.pl / baner „o sztukach wszelakich”.
- Szkolna strona www.retoryka.pl / baner „o retoryce”
- Zeszyty teatralne Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku.
- Filmoteka >>>szkolna, tworzona przy współpracy z uczniami
Włodzimierz Taboryski
Polecam również inne strony internetowe:
TEATR
Culture.pl - www.culture.pl
CENTRA KULTURY
FILM
Film Polski - www.filmpolski.pl
Atlas Teatralny Stolicy na stronie Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych - www.aict.art.pl i na FB >>>>
Liceum, Warszawa, Ogólnokształcące, Społeczne, Grotowski, humanistyczne, filozofia, retoryka, historia sztuki, plastyka, liceum humanistyczne, liceum humanistyczne w warszawie, liceum humanistyczne warszawa, humanistyczne liceum, liceum dla humanistów, filozofia w szkole, filozofia w liceum, liceum prywatne, liceum społeczne, retoryka w szkole, szkoła aktorska, edukacja filmowa, rekrutacja do liceum, rekrutacja 2013, gorotowski, wojtek rotowski, kukulska, natalia przybysz, paprocki, filip kurzewski, jan wieciński, kaczorowska, pietrucha, sobociński, komasa, starzecki, janczak, taboryski, 21slo, liceum grotowskiego, szwed, Andrzej szajewski, anna molska, karpińska, akson studio, dwa brzegi,